söndag 27 mars 2011

Trädgårdsdrömmar

Det finns fortfarande tid att drömma sig bort innan händerna ska ner i myllan i trädgårdens rabatter. Tid att skaffa fram frökataloger, damma av trädgårdsböckerna och läsa om det allra senaste i trädgårdstidningarna. Tid att planera, skissa och drömma en liten trädgårdsdröm.


Jag drömmer om pioner, rosenbuskar och klematis i överflöd. Jag drömmer om mormorsväxter som akleja, fingerborgsblomma och stjärnflocka. För jag vill skapa en riktig torparträdgård, med överflödet hos en riktig English Cottage Garden. Nu inser jag ju att detta inte kan ske under en säsong. Det tar tid för de plantor man valt att växa till sig. Man måste ha tålamod innan man har lärt sig trädgårdens förutsättningar. Men i drömmen där prunkar ändå rabatterna i ett skirt rosa överflöd ackompajerat av en rubust grönska.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra att du läser på om växtlighet i trädgården...För du ha väl inte glöm att du lovat att fixa till i min trädgård oxå!!! =) Har räknat med det förstår du...hihihi