tisdag 12 juli 2011

Ängås Gård

Jag älskar gamla hus och gammaldags trädgårdar och i söndags besökte jag ett av mina favorithus - man kan säga att jag lekte turist i min egna stad. Ängås Gård ligger i Göteborgs västra delar och är byggt någon gång under 1800-talet - vissa delar är till och med äldre. Under det senaste året har huset genomgått en välbehövlig helrenovering. Dessutom har en underbar trädgård byggts upp runt byggnaderna. Vägen ut! heter det kooperativ som har förvandlat parken så totalt. Nu växer här gammaldags torpväxter, kryddor och grönsaker.


Varje dag mellan 11:00-15:00 (fram till mitten av september) kan man njuta av ekologisk hembakt fika. Man kan också handla plantor - både blomplantor och grönsaker.








Vilken fröjd att få komma till denna underbara trädgård! Att få njuta av alla vackra blommor, god ekologisk fika och kanske shoppa en liten planta. Bor du i Göteborg eller besöker staden så tycker jag att Ängås Gård är väl värt ett besök!

Inga kommentarer: