onsdag 20 juli 2011

Körsbärsfall

Så långt denna vecka har jag hunnit plocka vackra körsbär och kokat mumsig marmelad. Marmeladen frös jag in för att senare kunna ta fram. Passar bra när dagarna blir kortare och man behöver påminnas om den sol och värme vi njöt av under sommarmånaderna. Solen och värmen som ligger lagrade i dessa vackra bär -som nu ligger omhuldade i sockarlag i väntan på att njutas på scones eller som sås till chokladdesserter.



Äventyrligt var det att plocka bären. När jag stod högst upp på stegen - som mest besluten att inte dela med mig av körsbären till kråkorna - så började stegen vicka betänkligt i sidled. Hann tänka en del innan både jag och stegen föll till marken. Upp på fötter igen och hoppas inte grannarna såg mig. Körsbärsmarkeladen var dock helt klart värd ett par blåmärken.

Blommorna kommer från trädgården på landet. Är så stolt att min första rosenbuske har börjat blomma! Den vita pionbusken gav mig sin sista blomma som gåva i helgen. Nu ska jag titta på Leila bakar i Frankrike och njuta av en kopp te!

Inga kommentarer: